نوازندگان ویلنسل رشد هفتاد درصدی داشته‌اند

خبرگزاری ایلنا: کریم قربانی که از نوازندگان پیشکسوت ویلنسل کشورمان است و در یازدهمین جشنواره موسیقی جوان داوری می‌کند اعتقاد دارد نوازندگان این دوره، رشد هفتاد درصدی به نسبت دوره‌های قبل جشنواره داشته‌اند.

یازدهمین روز جشنواره موسیقی جوان به نوازندگان سازهای پیانو و ویُلنسل اختصاص داشت که در مقابل هیئت داوران متشکل از آرپینه ایسراییلیان، فریماه قوام‌صدری، گاگیک بابایان، رافائل میناسکانیان (بخش پیانو)، و محسن تویسرکانی و کریم قربانی (بخش ویُلنسل) به اجرای رپرتوارِ ردۀ سنی خود پرداختند.

کریم قربانی به عنوان یکی از داوران بخش ویُلنسل درباره کیفیت کار شرکت‌کنندگان این بخش گفت: رپرتوار برای هر سه گروه سنی نسبت به سال گذشته بسیار سخت‌تر بود. با این حال اجراها نسبت به پارسال بهتر بود و می‌توان گفت شرکت‌کنندگان حدود هفتاد درصد رشد کرده بودند.

او در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان افزود: نقاط ضعف آنها بیشتر ناشی از کم‌بودن تجربۀ اجرای صحنه‌ای بود. البته تمرین‌شان با پیانیست هم کم است و این به کار آنها لطمه وارد می‌کند.

این داور در خصوص تأثیرگذاری جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: من از نخستین دوره جشنواره تا امروز در آن حضور دارم. جهش جشنواره در این سه سال اخیر بسیارمحسوس است. شرکت‌کنندگان با علاقه برای جشنواره تلاش می‌کنند و جشنواره نیز استعداد آنها را نمایان می‌کند. پس از جشنواره، دیگر نهادها هستند که باید به این استعدادها بها دهند و مسیر پیشرفت را برای‌شان فراهم کنند.

محسن تویسرکانی دیگر داور یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقى جوان نیز دربارۀ کیفیت اجراهای جشنواره گفت: گروه سنی الف بسیار خوب ظاهر شدند و حتی می‌توان گفت کیفیت اجراها، دور از انتظار بود. ما از گروه سنی ب انتظار بیشتری داشتیم. روی‌هم‌ رفته شرکت‌کنندگان باید جشنواره را جدّی‌تر بگیرند و تلاش بیشتری کنند.

وی در ادامه افزود: افرادی که در ردۀ سنی ج قرار می‌گیرند می‌توانند خودشان در آموزشگاه‌ها تدریس کنند. خوشبختانه شرکت‌کنندگان این دوره از استادانی که خود تدریس می‌کنند نبودند، زیرا اجرای باکیفیتی ارائه ندادند.

وی دربارۀاهمیت جشنوارۀ جوان توضیح داد: این جشنواره انگیزۀ بسیار خوبی برای جوانان است. امید است که تداوم داشته باشد و توجه بیشتری به جشنواره‌های این‌چنینی شود. کار هنری تا زمانی که پشتوانه نداشته باشد پیش نمی‌رود. کار هنری هزینه‌بر است و درآمدزا نیست. نباید فرهنگ کنار گذاشته شود و آموزش نادیده گرفته شود.

آرپینه ایسراییلیان نیز دربارۀرپرتوار انتخابی و کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره گفت: رپرتوار در رده‌های سنی مختلف به‌خوبی انتخاب شده بود و شرکت‌کنندگان تهرانی آمادگی بیشتری نسبت به دیگر شهرها داشتند. شرکت‌کنندگان برای اینکه روی صحنه اجرای خوبی داشته باشند و به بهترین شکل کارشان را ارئه دهند فقط باید تمرین منظم و مداوم داشته باشند. این جشنواره فرصت بسیار خوبی است. فرصتی برای تلاش و تمرین تا بتوانند نتیجۀ خوبی بگیرند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان موسیقی ایران، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی برگزار می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.